10 tips for a healthy lifestyle

Een healthy lifestyle, dat is het verschil tussen diëten en daadwerkelijk lekker in je vel zitten. In het verleden heb ik zelf wel een een paar kilo weten te verliezen, maar echt blijvend was het nooit, totdat ik vorig jaar mijn lifestyle omgooide. Het is echt een knop die om moet, zodat je er volledig voor kunt gaan! Moeilijk? De verandering, van je gewoontes afkomen, dat is moeilijk, maar als dat is gelukt, is het zeker vol te houden. Het zijn vooral de keuzes die je maakt, en niet jezelf alles ontzeggen. Lekker eten? Ofcourse! Elke dag? Ofcourse! Het moet toch ook leuk blijven.

Vorig jaar, begin april was ik er klaar mee. Ik wilde nu toch echt alles omgooien. Maar als je naar je eigen patronen kijkt, is er weinig mis mee. Ik at geen hele ongezonde dingen, kook elke dag met verse ingrediënten en toch was er met geen mogelijkheid een kilo af te krijgen. Gelukkig had ik een aantal mensen om mij heen die me goede tips gaven en waardoor je anders tegen voedsel aan gaat kijken. Het verschil tussen suiker en suikers, dat er verschillende soorten koolhydraten zijn en hoe je afwisselend kunt blijven eten. Nu, een jaar later, ben ik inmiddels al 30 kilo kwijt. En ik geniet nog van elke maaltijd!

Ik geef je vanuit mijn eigen ervaring 10 tips om een healthy lifestyle op te zetten en vol te houden.

heathy lifestyle tips v02

1. Haal niets in huis dat je niet wilt eten.
Het klinkt zo simpel, maar dit is echt iets waar ik problemen mee heb. Als er iets lekkers in huis is, dan eet ik het ook op. Om te beginnen is het handig om al je kastjes na te lopen met eten dat je niet meer wilt eten, denk aan dingen waar veel suiker in zit en zout, sausjes, snacks, kant en klaar maaltijden, frisdrank… wat je ook in je kast, koelkast en diepvries hebt, haal het er allemaal uit en bewaar – of nog beter vervang – alles met een gezond alternatief. Kost het meer? Eerlijk, ja. Gezonde dingen kosten meer geld, maar daarentegen bespaar je weer op alle ongezonde dingen die je niet meer hoeft te kopen.

2. Probeer te plannen.
Denk van tevoren na wat je gaat eten, je hoeft echt geen week vooruit te plannen, maar weten wat je gaat eten voorkomt veel stress. Het voorkomt daarnaast ook impuls-eten. Heb je honger? Zorg dan dat je een stuk fruit meeneemt, zo heb je een gezond alternatief en pak je niet onverwachts toch een koekje op kantoor.

3. Eet gevarieerd.
Probeer niet elke dag hetzelfde te eten, verdiep je in wat de mogelijkheden zijn en kijk juist wat je allemaal wél mag! Elke dag kwark als ontbijt? Probeer ook eens havermout met fruit toe te voegen of eet een speltbeschuit met hummus, een gekookt eitje of een groene smoothie of gezonde juice met veel groenten. Zo heb je elke dag wat anders en blijft je lichaam aan het werk.

4. Vermijd geraffineerde suiker (het verschil tussen suiker en suikers)
Ah, het onderwerp waarover je waarschijnlijk al heel veel hebt gehoord of gelezen. Dit punt is iets wat mij enorm heeft geholpen. Probeer geraffineerde suiker te vermijden en vervang dit door natuurlijke suikers. Geraffineerde suiker is bijvoorbeeld witte tafelsuiker, basterdsuiker, rietsuiker, etc. Uit deze suiker zijn alle vitaminen, mineralen en vezels gehaald en is daarom onnodig om te eten, het is niet voedzaam. Helaas zitten er in veel producten suiker toegevoegd, bekijk daarom altijd de ingrediëntenlijst, zodat je weet wat je eet. Je bent een zoetekauw? No problem! Wat je beter kunt doen is alle suiker vervangen door suikers, natuurlijke suikers. Je lichaam kan dit veel beter verwerken, omdat het in een ‘totaalpakket’ zit, van vitaminen, mineralen en vezels. Denk bijvoorbeeld uit fruit, dadels, honing, ahornsiroop, etc. Heb je wel eens een dipje na het eten van iets (ongezond) zoets? Als je overstapt naar natuurlijke suikers zal dit een stuk minder worden of zelfs helemaal verdwijnen, hoe fijn is dat!

5. Maak bewuste keuzes.
Ik ben een groot voorstander van lekker eten. De reden dat diëten bij mij ook niet werkt, is omdat je jezelf onthoud van de dingen die je juist graag eet! Niet doen dus. Kies een gezond(er) alternatief! Heb je zin aan pizza, of een broodje hamburger? Haal dan niet één bij de snackbar op de hoek, of een kant en klaar product, maar maak het zelf. Ja, het kost je meer tijd, maar uiteindelijk heb je er zelf baat bij. Vervang bijvoorbeeld ook varkensvlees door mager rundvlees, kip of kalkoen. Eet meer vis of kook 2x per week vegetarisch. Doe in plaats van chocoladepasta op brood, een plakje kipfilet of hummus. Of denk eens aan tomaat of komkommer!

heathy lifestyle tips v01
Één van mijn favoriete boeken om uit te koken, guilty pleasures, maar dan gezond. En ook nog heel makkelijk te maken! Healthy Pleasures, Lisa van Cuijk

 

6. Doorbreek je gewoontes.
Heerlijk, wanneer je ’s avonds op de bank een serie kijkt, pak je er een lekkere zak chips bij. Ik weet zeker dat je eigenlijk helemaal geen honger hebt, maar dat dit een gewoonte is. Probeer er bewust van te zijn en het te doorbreken. Denk wanneer je een zak chips wilt pakken (die je al niet in huis zou moeten hebben), heb ik echt honger? Waarschijnlijk niet. Heb je wel honger, dan is chips geen voedzame keuze. Wil je toch iets lekkers? Kies dan voor een gezond alternatief, zoals een stuk komkommer, een paar ongezouten noten of een stuk fruit.

7. Eet een goed ontbijt.
Een goed ontbijt voorkomt snacken. Wanneer je ’s ochtend iets voedzaam eet, eet dan het liefst iets met langzame koolhydraten (volkoren producten, havermout, de meeste groente, fruit en peulvruchten). Je hebt langer een verzadigd gevoel, omdat je lichaam het langzaam omzet in de energie die je nodig hebt.

8. Drink genoeg water.
Water zorgt ervoor dat ons lichaam goed kan functioneren. Het zorgt ervoor dat je spijsvertering op gang blijft, het regelt je lichaamstemperatuur en het voert onder andere afvalstoffen af. Drink daarom tussen de 1,5 en 2 liter water per dag. Dit voorkomt veel lichamelijke klachten, zoals vermoeidheid, hoofdpijn, trage stofwisseling, slechte weerstand, stress en veel meer. Een goede tip! Neem een hervulbaar flesje mee, zodat je weet hoeveel je al hebt gedronken.

9. Beweeg genoeg.
Moeilijk! Zelf ben ik totaal geen sporter, chapeau aan iedereen die 3x (of 1x) in de week sport! Wat vooral belangrijk is, kies iets dat je zelf leuk vind om te doen. Ik vind het dus helemaal niets om in de sportschool op een loopbank, zwetend, tussen 2 ervaren rennens, aan te modderen om vooruit te komen. Nee. Maar daarentegen woon ik wel naast een mooi bos, waar ik ieder geval 1x in de week een flink eind ga wandelen (1-2 uur of meer!), daarnaast wandel ik ’s avonds  zo’n 3x in de week, ongeveer 30-45 minuten, een rondje door de buurt. En (eerlijk is eerlijk) als het mooi weer is, fiets ik naar mijn werk. Dat kost me ongeveer 25-30 minuten.

10. Geniet! Het is geen dieet.
Inderdaad! Vergeet vooral niet te genieten, besef dat het een keuze is die je zelf moet maken. Wil je wel een keer een frietje halen, prima. Chocola? Neem een stukje en pak niet de hele reep. En ga de volgende dag dan op de fiets naar je werk. Probeer vooral balans te houden. En onthoud, ook al heb je een slechte dag er tussen zitten, je kunt op elk moment weer opnieuw beginnen! Enjoy your healthy life!

heathy lifestyle tips v03

 

2 Comments

Add Yours
  1. 2
    Sharon W

    Leuk artikel! Helemaal met je eens. Vooral punt 7 en 8: een goed ontbijt en water drinken! Zodra ik ’s morgens een kommetje havermout eet met noten/kokos /banaan etc, heb ik veel minder cravings! 🙂 Genoeg water drinken is bij mij nog een dagelijks aandachtspuntje 😉 Jammer genoeg vooral tijdens vakanties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *