Afvallen na het krijgen van een baby

Iedereen weet het, het krijgen van een baby neemt de nodige kilo’s met zich mee. Hoeveel is bij iedereen natuurlijk verschillend en sommigen hebben het ‘geluk’ dat ze misschien zelfs een kilo of twee af zijn gevallen! Soms is dat ook door de zwangerschaps-misselijkheid, dus van ‘geluk’ is niet altijd te spreken. Ik daarentegen, heb er weer een flink aantal kilo bij. En daarom wil ik hier even een eerlijk verhaal houden (met cijfers), voor alle (nieuwe) moeders, die net als mij er graag weer vanaf willen!

Een kleine disclaimer: ieder lichaam is anders en uniek en daar mag je trots op zijn! Goed in je vel zitten is meer dan alleen afvallen, het is een mindset. En ook met deze extra zwangerschapskilo’s ben ik nog steeds trots op mijn lichaam wat het allemaal kan en heeft gedaan! Wauw, er heeft gewoon een baby in gewoond!

Wat er aan vooraf ging.
In 2016 ben ik begonnen met afvallen, ik was toen zwaar, te zwaar. Ik wilde natuurlijk wat kilo’s kwijt, maar vooral wilde ik gezonder leven. Ik denk dat dat altijd het uitgangspunt moet zijn, dan is de knop omzetten ook niet zo moeilijk. En ook met het oog op zwanger worden, wilde ik graag mijn streefgewicht behalen. In 2016 begon ik boven de 100 kilo (!), ja ook ik schrik hier nog steeds van! En ik was het zat. Ik heb ook altijd tegen mezelf gezegd, als ik die 100 grens overschrijd ben je echt te ver gegaan. En zo begon ik, en een jaar later was ik ruim 30 kilo kwijt, fijn! Mijn streefgewicht was 74 kilo (een gezond BMI voor iemand van mijn lengte en postuur) en die had ik bijna behaald. Zo fijn! Ik was enorm trots op mezelf, en nog steeds trouwens.

Ik heb dit, zoals ik al in eerdere artikelen heb genoemd, bereikt door gezond te eten en te sporten. 100% suikervrij en koolhydraatarm eten zijn mijn uitgangspunten. Misschien is dit niet voor iedereen weggelegd, maar mijn lichaam reageert hier heel goed op, ik krijg er zelfs meer energie van. Niet door het laten van eten, maar doordat je alleen maar gezonde energie in je stopt. Voornamelijk groente, wat fruit en goede vezels.

Weer opnieuw beginnen?
Helemaal opnieuw hoef ik niet te beginnen, ik was na op het einde van mijn zwangerschap 23 kilo aangekomen (ook omdat ik (vooral) niet suikervrij heb geleefd ;)), nu had ik ook een groot kind en veel vruchtwater en daardoor was ik gelijk na de bevalling 10 kilo kwijt. Ook fijn! En na wat vocht-kilo’s en andere zwangerschapskilo’s die blijkbaar de eerste paar weken verdwijnen, moet ik nu nog 10 kilo. Plus het liefst nog 3-5 om mijn uiteindelijke streefgewicht te halen. En dat is zeker te doen, I know it!

The plan.
Eigenlijk ga ik weer hetzelfde doen als voordat ik zwanger raakte, 100% suikervrij en koolhydraatarm. Vooral mijn gezonde eetpatroon weer opbouwen. Soms sneaken er van die dingen in je eetpatroon, die je helemaal niet wilt. Zoals frisdrank. Die haalden we ‘een keer’ in huis voor visite, maar uiteindelijk dronken we het zelf op. Of een chocoladereep, omdat dat nu ik zwanger ben toch wel een keer kan? Oh zeker wel, maar als het een gewoonte wordt, ga ik weer te ver. Bij mij is het eigenlijk alles of niks, ik ben nogal gevoelig voor lekker, voornamelijk ongezond, eten (wie niet?), dus dat ga ik weer bannen uit mijn leven. Niet om mezelf te pesten, nee ik zoek juist andere dingen die ik ook énorm lekker vind, zodat ik die junk food niet hoef. En dat is tip 1.

Tip 1: Kies gezonde dingen uit die je énorm lekker vindt!
Bij mij is dat fruit (passievrucht, bloedsinaasappel, citroen), speciale thee met heerlijke smaken, snackgroente (komkommer, cherrytomaatjes, etc.) en zelfgemaakte salade. Oh en soep! Kies iets wat je zelf lekker vindt en zolang het gezond is, is er geen reden om jezelf er niet mee te verwennen.

Tip 2: Doe alles met mate
Ook gezond eten moet je met mate doen, genieten van je eten is nog steeds de hoofdzaak. Zo maak ik zelf pizza of hamburgers, kies dan ingrediënten die gezond zijn, zoals rundergehakt, verse tomaat, augurken en sla en helaas maar waar, skip the cheese… Soms stond ik ook een tijdje stil met mijn gewicht, wat ik toen merkte is dat je af en toe een cheat meal moet hebben (nee geen cheat day!), kies één maaltijd uit waar je even los kunt gaan. Heb je zin in een vette hap, frietjes met een kroket, kapsalon of een reep chocola? Kies iets en go with it. Soms hielp mij dat om mijn lichaam weer even te ‘activeren’ om bezig te blijven. Niets om je schuldig over te voelen.

Tip 3: Voel je niet schuldig.
Heb je een keer een slechte dag? Zit het even tegen met je food cravings? Geen paniek, voel je niet schuldig. En weet dat je op elk moment je gezonde patroon weer vast kunt grijpen. Zeg dus niet: “ik ga morgen weer gezond doen”, of “na het weekend start ik weer opnieuw!”, nee ga gelijk weer het gezonde pad op. Nu. De volgende wat je in je mond stopt is weer healthy!

Tip 4: You can do it!
Heb vertrouwen in jezelf! Weet dat ook jij het kunt, zoals zo velen voor je. Geniet en wees trots op jezelf met elke stap die je maakt. Niet alleen in de kilo’s, maar kijk ook naar je healthy lifestyle, dat heb je maar mooi gedaan! Of bedenk eens of je een maand geleden wel zoveel energie had, of dat je nu een stuk eind verder kunt wandelen. Het gaat niet alléén maar om die weegschaal, als je je goed voelt, zie je er goed uit!

Ik ga er weer helemaal voor! En ook door het te delen met anderen in je omgeving (of op je blog…) geeft houvast. Zo weet je dat anderen ook ‘meekijken’, omdat ze weten wat je plan is. Een extra steuntje in je rug! Ik zal jullie op de hoogte houden van alle vorderingen en van de goede en minder goede dagen. Wie doet er met me mee?!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *