Gezonde food ideeën

Ben jij ook zo heerlijk kerst aan het vieren? Ik zou zeggen, geniet ervan! Want januari ligt alweer op de loer en met het nieuwe jaar, krijg je ook weer nieuwe kansen. En  daarbij deel ik hierbij mijn -langverwachte- gezonde maaltijd ideeën. Zodat je gezond van start kan ik 2018!

Wat voor mij heel erg werkt, is dat ik let op mijn koolhydraten, dus minder brood, pasta en dat soort dingen. Vaak vervang ik 1 maaltijd, bijvoorbeeld de lunch, met een salade i.p.v. brood. Of ik maak ’s avonds een maaltijdsalade met alleen groente en vlees (of allebei). Maar ook let ik erg op mijn vleesinname, sowieso geen varken en zo ongeveer 3 of 4x per week iets van vlees of vis bij de maaltijd en de rest vega. En helaas maar waar… ook zuivel moet ik mee oppassen. Ik drink dan amandelmelk (moet je écht van houden) en sla alle kaas over. Of dit voor jou werkt, weet ik natuurlijk niet, maar het is het proberen waard!

Eieren!
Altijd goed! Je kunt hier volop mee variëren, en daarom verveeld het nooit (bij mij niet in ieder geval). Heel lekker als uitgebreid ontbijt of als avondeten met een salade.

Ideeën: 
– Gebakken ei, gevuld met left over groente, zoals paprika, ui, prei, spinazie of champgions (of natuurlijk allemaal!)
– Ook als roerei heel lekker! Beetje peper en zout en klaar.
– Gekookt ei, handig om mee te nemen voor onderweg als snack.

Soep!
Oh, yes please! Ik houd van soep. Vooral als het weer een beetje koud wordt buiten. Ook hier is enorm mee te variëren, en makkelijk om zelf te maken. Een lekker soep begint bij een goede bouillon, die maak je heel makkelijk zelf van groente of runderbouillon. Lekker veel groente erin en klaar.

Ideeën:
Wil je iets meer uitgebreid, dan is een courgettesoep, tomatensoep of pompoensoep ook súper lekker! Hoe je dat maakt? Heel simpel! Doe je groente in de oven (het wordt extra lekker als je op de bakplaat ook even wat ui en knoflook erbij doet), laat het garen en doe de groente bij je bouillon. Laat het nog even meekoken en pureer dan alles met de staafmixer.

Wraps!
Ook zoiets waarmee je enorm kunt variëren. Vul ‘m met wat jij lekker vindt. Doe natuurlijk wel lekker gezond met veel groente 😉 Wil je een sausje, denk dat aan een magere mayo of een klein beetje magere slasaus.

Ideeën:
– Met rucola, tomaat, komkommer, augurk en eventueel wat gegrilde kalkoenreepjes of kipfilet.
– Met gemengde sla, avocado en zongedroogde tomaten.
– Met gerookte zalm, magere roomkaas en veldsla.

Snacks!
Nee, zonder snacks kon je de dag niet door, ik in ieder geval niet. Soms zijn de simpelste dingen ook het lekkerste. Bij mij gaat het vaak mis als het ingewikkeld wordt, de eenvoud doet het hem. Een stuk fruit pakken is serieus nét zo simpel als een stuk chocola. Je moet het alleen wel doen.

Ideeën:
– Fruit! Denk aan ‘simpel’ fruit, zoals een mandarijn, kiwi of een bakje blauwe bessen.
– Een handjevol noten
– Stukjes komkommer
– Cherrytomaten of snacktomaten, ook handig om mee te nemen!
– Gekookt ei, zoals net al genoemd
– Worteltjes

Cheat meals, maar dan gezond(er)!
Precies. Soms wil je wél die hamburger of pizza. Maak ‘m dan lekker zelf. Natuurlijk, er zitten alsnog veel calorieën in een pizzabodem, maar je ziet mij geen pizza maken met een bodem van bloemkool. Doe normaal.

Ideeën:
Voor de pizza rol ik de bodem heel dun uit en bedek deze met een laagje tomatenpuree (zonder toegevoegde suikers), dan – omdat een pizza echt niet zonder kan – een klein beetje geraspte kaas, en daarbovenop veel groente. Wat ik lekker vind: champignons, spinazie, paprika, rode ui, tomaatjes en een beetje oregano of een Italiaanse kruidenmix.

Voor de hamburgers gebruik ik rundergehakt en maak daarvan zelf de hamburgers. Ook hier, ik eet ze echt wel op een broodje. Omdat de ‘rest’ al een stuk gezonder is en je geen enorme bende saus hebt toegevoegd, vind ik dat dit best mag. Heel lekker met veldsla, augurk, tomaat, ui (eventueel in de pan gebakken met de hamburgers) en dan een beetje magere mayo en/of ketchup.

Ik hoop dat jullie hieruit inspiratie kunnen halen, zodat we samen een gezonde start kunnen maken voor 2018! Ik ga deze feestdagen nog even volop genieten, en in januari weer extra opletten. Daar is het wel weer tijd voor!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *