Healthier Food Choices

Heb je al een start gemaakt met je healthy lifestyle (lees mijn eerste artikel hier)? Vandaag help ik je nog een stukje verder op weg, zodat je bewustere keuzes kunt maken en vooral: weet wat je eet.

Groente en fruit
Hoe we tegen eten aankijken wordt steeds anders, groente wordt tegenwoordig steeds meer als hoofdmaal gezien, dan vlees. Groente en ook fruit zijn belangrijk voor een gezond leven. Ze bevatten vezels en vitaminen en mineralen. Groene groenten bevatten de meeste gezonde voedingsstoffen. Tip! Koop groente (en fruit) dat in het seizoen is, daardoor hebben ze een minder lange reistijd erop zitten en bevatten ze de meeste voedingsstoffen.

Daarnaast is fruit een fijne afwisseling. Het bevat van nature suikers, die je energie geven. Maar in tegenstelling tot geraffineerde suiker (lees mijn vorige artikel), kan je lichaam dit veel beter verwerken. Een goede snack voor de bewuste eter! Mijn favoriete snack zijn blauwe bessen, deze heeft een goede werking op hart- en bloedvaten en zorgt voor minder vetophoping. Daarnaast eet ik ook graag avocado’s, heerlijk op brood of in een salade en de avocado zit vol met eiwitten en goede vetten.

Koolhydraten
Koolhydraten worden vaak gezien als dikmaker, terwijl we wel de energie nodig hebben die ons lichaam eruit haalt. Om het zo kort mogelijk uit te leggen, er zijn eenvoudige koolhydraten en complexe koolhydraten of langzame koolhydraten. De eerste is de boosdoener, de tweede hebben we juist nodig! Uit koolhydraten wordt energie gehaald, in de vorm van glucose, als we teveel koolhydraten binenkrijgen, worden de niet gebruikte koolhydraten omgezet in vet.

Complexe koolhydraten zijn daarom de goede keus. Ze geven langzaam voedingsstoffen af en ons lichaam werkt om er de voedingsstoffen uit te halen. Zo krijg je geen dipje en heb je voor een langere tijd energie én geeft het een goede vulling. Je vindt deze complexe koolhydraten onder andere in volkoren producten, zoete aardappels, peulvruchten en havermout.

Vlees & vis
Ben je een echte vleeseter, kies dan voor mager vlees. Ga voor kip, kalkoen of rund en vermijd varkensvlees. Varkensvlees is veel vetter en bevat veel cholesterol. Kies daarnaast ook voor biologische producten, deze bevatten minder hormonen en de dieren hebben een beter leven gehad. Vlees hoef je niet elke dag te eten, wissel het eens af met vis of vegetarisch.

Kies, als je voor vis gaat voor een vette vis, zo krijg je gezonde veten binnen. Deze vetten worden ook wel omega-3 genoemd. En zijn belangrijk voor een groot aantal zaken, zoals de groei van je lichaam, een laag cholesterol, herstel van de huid en voor je immuunsysteem. Vette vis bevat vitamine A, vitamine D en vitamine B12. Vitamine A is goed voor je oogfuncties, vitamine D voor je hersenen, je botten en tanden en vitamine B12 is belangrijk voor het zenuwstelsel. Een paar vette vissoorten zijn: haring, makreel, tonijn en zalm.

healthyfood 01-2

Zoetigheden
Zoet! Heerlijk. Waarschijnlijk ben je van kleins af aan al opgevoed met zoete dingen, waar veel suiker in zit. Helaas kan dit uitpakken in een suikerverslaving. Heb je soms een dipje na het eten en kies je liever voor iets zoets dan voedzaams? Dan is het misschien beter om je sweet kick ergens anders vandaan te halen. Kies bijvoorbeeld voor honing in je thee, ahornsiroop op je pannenkoek en dadels als snack of als zoetigheid in je taartbereiding. Er zijn heerlijke suikervrije recepten met als basis dadels & noten. Ook ruwe cacao is een fijne toevoeging!

Drinken
Geen frisdrank. Eigenlijk niets dat uit een fles komt. Ongemerkt krijg je enorm veel suiker binnen, en voordat je het weet heb je een heel pak sap leeggedronken. Nu zijn er tegenwoordig goede alternatieven. De gehele dag door drink ik water en groene thee, soms met een eigen toegevoegde smaak, zoals een citroen of limoen. Daarnaast drink ik – omdat ik het speciaal wil houden – soms ook spa citroen, of munt. Dat is bruisend mineraalwater, dat me doet denken aan 7-up, maar geen suiker of calorieën bevat, ideaal!

Je kunt bijvoorbeeld ook sinaasappelsap kopen, zonder toegevoegde suiker, prima! Maar helaas staat 1 glas sap ongeveer gelijk aan 1 sinaasappel, en heb je je pak leeg, zou je dus misschien wel 5 sinaasappels op hebben gegeten, dat zou je normaal ook niet doen. Daarnaast is het drinken van fruit minder voedzaam, omdat voedingsstoffen in het maakproces verloren gaan.

Houd je wel enorm van sapjes? Maak dan je eigen! Slowjuicen is een goede optie, zo maak je op een langzame manier, met behoud van voedingsstoffen een heerlijk sapje van groente en fruit.

healthyfood 01-3

Tussendoortjes
Iets eten tussendoor is helemaal geen slecht idee, ook niet als je wilt afvallen. Het houd je spijsvertering op gang en je hebt minder snel weer honger. Een paar healthy snacks zijn ongezouten amandelen, stukjes komkommer, blauwe bessen. Of als je echt een beetje vulling wil, een schaaltje kwark of groente met een hummusdip. Variëren kan geen kwaad, en kies iets waar je ook echt van geniet!

Inspiratiebeelden: Pinterest

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *