Let’s get (more) healthy!

Vandaag is het weer tijd voor een oppepper. Voor jullie, maar ook voor mezelf! Een beetje motivatie is nooit weg. Na de zomer was ik een beetje aan het slacken… daarna nog een vakantie naar Amerika, en bam, weg ritme. Dat was niet de bedoeling! Niet dat het vreselijk mis gegaan is, maar ik miste voornamelijk mijn ritme in eten, weten dat wat je eet goed is en me niet laten verleiden door vanalles om me heen.

Vooral dat laatste vond ik de laatste tijd erg moeilijk! Op mijn werk, waar we veel food fotografie doen, staan vaak genoeg lekkere dingen in de keuken of krijgen we traktaties tijdens de lunch. Super lekker natuurlijk, maar tegenwoordig (nu ongeveer twee weken weer), zit ik weer met m’n eigengemaakte salade of andere gezonde lunch, die ik thuis heb klaargemaakt. En nét zo lekker!

Wat ik vooral probeer te doen is: alles lekker maken. Food should be fun! Ik zou nooit iets eten waar ik geen trek in heb of niet lekker vindt. Gelukkig ben ik één van die mensen die alles lust (ja, dat is ook een vloek). Maar daardoor probeer ik ook veel nieuwe, gezonde dingen uit. Yum!

beeld02

Dus! Laten we met z’n allen weer op het goede spoor terechtkomen! Met deze dingen ga ik het in ieder geval weer proberen:

1. Healthy food (preppen)
Alles wat ik nu nog in huis haal is vers en onbewerkt (paleo). En, zoals ik hierboven al noemde, ga ik na mijn ontbijtje alvast een lunch maken voor mee naar het werk. Samen met een stuk fruit of twee als tusendoortje, heb ik genoeg bij me om geen honger te krijgen en alle goede voedingsstoffen binnen te krijgen.

2. Afwisseling!
Vergeet niet om af te wisselen en bekijk bij elke maaltijd, welke voedingsstoffen je nog nodig hebt. De ene ochtend eet ik havermout met amandelmelk, de andere ochtend neem ik een stuk fruit of een speltcrackers met notenpasta. Allemaal lekker! Maar als ik ’s ochtends geen fruit eet, neem ik sowieso wat mee voor overdag. Houd de balans.

3. Koolhydraatarm
Af en toe moeilijk om vol te houden. Maar ik probeer, vooral ’s ochtend, goede, lange koolhydraten binnen te krijgen, zoals havermout. Dan heb ik minder snel honger en houd ik het de héle dag veel beter vol! De rest van mijn koolhydraten vul ik op met groente en fruit en ik eet ’s avonds eigenlijk alleen maar groente en eventueel vlees. Soms ook vegetarisch. En probeer dan alle koolhydraten te vermijden.

4. Sporten!
Ja! Afgelopen week heb ik eindelijk een abonnement bij de sportschool afgenomen en ga nu trouw 2x per week sporten. En het bevalt me uiterst goed. Jaja, ik ben nog maar één week bezig, maar het voelt goed! Zeker nu het herfst is en winter wordt, ben ik wel toe aan wat meer beweging, om wat extra energie te krijgen.

5. Meer water drinken
Dit is iets waar ik vooral mee struggle. Op m’n werk (lees: zittend beroep) vergeet ik snel de tijd als ik ergens druk mee bezig ben. Dan is het ineens een uur, of twee later en is mijn thee al koud geworden. Soms neem ik een citroen mee en maak ik een hele kan. Nu heb ik een waterfles waar ik fruit in kan doen, die ik uit ga proberen. Om mezelf te motiveren om meer te drinken. Want, hoe kan ik nou niet mijn drinken opdrinken als ik ’s ochtends mijn best heb gedaan het met vers fruit te vullen!

Hiernaast doe ik sommige dingen altijd: suikervrij, geen bewerkt voedsel, geen varkensvlees, zo min mogelijk melkproducten.

En ja, soms ben je een week goed bezig, heb je keihard gesport en ben je gezond aan het eten en sluit je de dag af met een chocoladereep. Too bad! That’s life! Natuurlijk is het niet de bedoeling, maar zit niet bij de pakken neer. Pak het lijstje hierboven weer op en je zit weer op de goede weg.

Let’s go! Laat me weten welke tips jullie hebben!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *