Rediculous Design Rules

1. Good Designer copy, great designers steal
“It’s a very fine line of what is copy and what is inspiration”. Inspiratie komt overal vandaan, maar altijd uit iets dat je hebt gezien of dat je aan het nadenken heeft gezet. “It’s not where you take things from – it’s where you take them to”.

2. Keep It Simple, Stupid
K.I.S.S. Wat betekend, dat alles dat je gebruikt een functie moet hebben. “Make it memorable, make it inviting to look at, make it fun to read”. “Simplicity is key, or so the rule goes…”.

3. A picture is worth a thousand words
In een advertentie in 1921 stond de bekende regel: “One look is worth a thousand words”, dat ging over het adverteren van street cars. En is daarna een heel eigen leven gaan leiden.

4. Helvetica always works
Zit je even vast? Gebruik dan Helvetica. “You can say ‘I love you’ in Helvetica. And you can say it in Helvetica Extra Light if you want it to be really fancy. Or you can say it with Extra Bold if it’s really intensive and passionate, you know, it might work.” Hetzelfde als, gebruik niet teveel fonts in één design. Stick to the rule! Of niet…?

5. Kill Your Darlings
Bekijk het eens van een andere kant, schuif opzij wat je mooi vindt of goed vindt werken en begin opnieuw. “Remove you favourite bits without crying.”

6. The medium is the message
Or is it? Wat wil je eigenlijk vertellen, en hoe? “In Graphic Design there is usually a defined medium or message, and it’s the designers role to push and challenge the restrictions to create something that communicates.

7. The client is always right
Een moeilijke. Zonder je klant, geen werk. Maar zonder goed werk heb je ook geen klanten. “The client may be king, be he is not the art director.” Soms is een beetje overtuiging geen slecht idee.

8. Turn It Upside Down
En als het er dan nog goed uit zien, ben je op de goede weg! “Effective communication contains an element of surprise, and often the best way to solve a problem is to turn it on its head.” of “You can’t turn a thing upside down if there is no theory about it being the right way up.”

9. Good Design is for Life
Een goed onwerp blijft altijd mooi. Design heeft niet te maken met een hype, trend of tijdsgeest. Design is een smaak, een bewuste keuze, een stukje van jezelf, een verhaal om te inspireren. “We have a responsibility to society to look for meaning in design, structure and information, in such a way that will last a long time, not to be something you have to throw away.”

10. Think Outside The Box
Deze kennen we allemaal. Maar waar is nou die box? “If you can find the right answer, look for the right question.” Als je geen oplossing kunt vinden, is dat omdat je waarschijnlijk alles volgens de regels doet…

En daarom, volg geen regels! Doe het op gevoel, maak iets anders dan je al hebt gezien. Verras jezelf en doe daarom helemaal niets met de regels die hierboven zijn genoemd.

Uit het boek: “Never Use White Type on a Black Background”.
Te verkrijgen bij o.a. www. bol.com

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *