UPDATE: Een paar kilo kwijt

We zijn bijna twee maanden verder, na mijn ‘goede voornemen’ om weer op gewicht te komen. Je kunt het een goed voornemen noemen, maar het is eigenlijk iets dat gewoon moet. Mijn gezondheid is enorm belangrijk, in eerste plaats voor mezelf, maar ook voor Ben. Ik wil graag een goed voorbeeld zijn, gezond en gevarieerd eten, lekker in je vel zitten. Dat.

De eerste maand (januari, ook wel de maandag van het jaar genoemd), ging niet zoals gepland. Ja, er zaten zeker goede dagen tussen, maar elke keer was er wel iets. En ja, ik stop het allemaal zelf in mijn mond, so I’m the one to blame. Anyway, dat leidde ertoe dat ik even niet zo lekker in mijn vel zat. De knop was nog niet (helemaal) om, ik wilde het heel graag, maar nam er niet altijd de tijd en moeite voor. Ik denk – en hoop – stiekem, dat iedereen dit wel herkent, wanneer je iets nieuws gaat proberen of iets wilt veranderen…

Inmiddels gaan de laatste 3 weken super! Vanaf de start van februari heb ik wel mijn knop gevonden, en zoals ik mijzelf altijd voorneem: je kunt op elk moment weer overnieuw beginnen. Ik merk dat ik nog wel even moet schakelen soms en van tevoren al moet gaan bedenken wat ik die dag/week ga eten. Als ik er níet over na denk, dan loopt het los en eet ik vaak teveel. Ja, het is misschien normaal om havermout als ontbijt te eten, een lunch met twee boterhammen en een cracker is ook prima, en avondeten met pasta of rijst? Ook normaal toch? En tussendoor een stuk fruit. Maar dat alles bij elkaar zorgt ervoor dat ik teveel koolhydraten op een dag eet, iets waar mijn lichaam helemaal niet goed op reageert! Ik maak nu vaak een weekplanning, waarbij ik af en toe wel met wat kan schuiven, maar wel waarbij ik een goede afwisseling heb in eiwitten, koolhydraten en vetten.

Het klinkt misschien heftig, maar ik probeer tussen de 60-80 gram koolhydraten per dag blijven. Onder de 100 op ‘slechte’ dagen is ook prima. Hiervoor gebruik ik de app FatSecret, waar ik alles heel makkelijk in kan bijhouden. De eerste twee weken heb ik echt wel honger gehad en daar houd ik absoluut niet van! Ik heb het gevoel dat wat ik dan doe ongezond is. Maar omdat ik bijhoud wat ik eet, kan ik ook zien dat ik wel genoeg binnenkrijg en een betere balans heb gevonden. De laatste week heb ik helemaal geen last meer van een hongergevoel, mijn lichaam is ‘gewend’ aan mijn eetpatroon en ik voel me met de dag weer beter. Niet alleen merk ik dat ik weer meer energie krijg, ik zit ook weer beter in mijn vel. Nu de kilo’s nog.

Ik heb ‘nog maar’ 3 weken écht een ander eetpatroon, maar ik merk al wel heel veel. In kilo’s is dat 2,5 kilo, nog niet bijzonder veel, maar ik merk wel dat mijn broeken losser zitten. Dat zal ook wel veel vocht zijn, want ik probeer ook een stuk meer water te drinken. Anyway, het is nu dus even een kwestie van volhouden en niet in extremen gaan, want gewicht verliezen op een gezonde manier is het allerbelangrijkste! I’ll keep you posted!

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *